E-learning w szpitalu – namiastka normalności

15-letni Adam rozpoczął tegoroczny rok szkolny w murach oddziału ortopedycznego Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu. Nikt go jednak nie zwolnił od nauki – kontynuuje ją w szkole przy szpitalu, gdzie jako jeden z pierwszych uczniów może przetestować system nauczania internetowego e-learning „Wirtualna Akademia Umiejętności”.

Adam wraz z nowymi kolegami z oddziału: Mikołajem i Dawidem wyruszają w wirtualną podróż w kosmos, oczywiście, wirtualnym statkiem kosmicznym.

– Super. Nauczyciel nie stoi nade mną i nie wymusza niczego, nie ma żadnej presji. Uczę się wtedy, kiedy chcę, kiedy czuję się dobrze – mówi Adam. A uczy się przy komputerze nader długo – podkreślamy: uczy, a nie bawi, choć w tym przypadku nauka może być tożsama z zabawą – bo jak szczerze przyznaje: przynajmniej się nie nudzę.

I mówi wprost, bez ogródek: – Z fizyki jestem kiepski, ale astronomia mnie powoli wciąga. Szczęście w nieszczęściu, że może trochę „liznąć” astronomii w przeciwieństwie do zdrowych kolegów, bowiem nauka o kosmosie zniknęła z programu nauczania fizyki w gimnazjum.

To prawdopodobnie jeden z pierwszych w Europie, a na pewno pierwszy w Polsce projekt nauczania małych pacjentów przez Internet.

W Prokocimiu, największym szpitalu dziecięcym w Polsce, rocznie hospitalizowanych jest ponad 30 tys. pacjentów. Wiele z nich cierpi na choroby przewlekłe, zwłaszcza pacjenci oddziału onkologicznego. Szkoła w szpitalu to dla wielu namiastka normalnego życia, pozbawionego cierpień i chorób. Do przyszpitalnej szkoły trafia rocznie 400 uczniów, z czego w zakresie szkoły podstawowej uczy się 170 pacjentów, w gimnazjum – 75 pacjentów. Szkoła posiada także oddział przedszkolny. E-learning w Szkole Szpitalnej jest inicjatywą podjętą przez Akademię Górniczo-Hutniczą, przy współpracy z Małopolskim Kuratorium Oświaty, Dyrekcją Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Prokocimiu i Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Krakowa.

Centrum e-Learningu AGH zaoferowało dostęp do platformy e-Learningowej Moodle, a także podjęło się nieodpłatnego przeszkolenia wszystkich chętnych nauczycieli. Do inicjatywy przyłączyła się firma ArcelorMittal Poland, która ufundowała sprzęt niezbędny do nauki: laptopy, a także routery, wielofunkcyjne urządzenie do drukowania, kopiowania i skanowania. Programy edukacyjne powstały przez okres wakacji specjalnie z myślą o dzieciach szkoły szpitalnej w Prokocimiu. Ich autorzy przy opracowywaniu systemów nauczania musieli kierować się m.in. wydolnością zdrowotną młodych pacjentów.

– W projekcie uczestniczą dzieci przewlekle chore. Leczenie chorób nowotworowych trwa nawet kilka lat. W takich przypadkach musimy uwzględniać okresy niedyspozycji – przyznaje Anna Wesołowska, dyrektor szkoły. Inicjatywa ma charakter pilotażowy i od jej powodzenia uzależnione będzie wprowadzenie na szerszą skalę e-learningu do innych szpitali lub podobnych jednostek (np. sanatoriów). Jest też nowatorska z uwagi na wiek uczniów – z e-learningu korzysta bowiem głównie młodzież szkół średnich i wyższych. „Wirtualna Akademia Umiejętności” wdrażana w szpitalu jest przystosowana również do poziomu kształcenia szkoły podstawowej i gimnazjalnej.

– Przecieramy szlaki w szkołach szpitalnych. Wdrożenie nowego systemu nauczania wymaga przygotowania, zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli – mówi dyrektor szkoły.

Projekt jest rozłożony na kilka etapów. Pierwszy to nauka przedmiotów fakultatywnych.

Na początek przygotowano cztery kursy dotyczące edukacji regionalnej (“Moja mała ojczyzna”), astronomii (“Wyruszamy w Kosmos”), wielkich uczonych oraz grafiki komputerowej („Malowanie na ekranie”). Z czasem oferta zostanie poszerzona o inne obszary tematyczne, by zakończyć się na zwykłym programie edukacyjnym.

Zajęcia z nauczycielami odbywają się symultanicznie (czyli o tej samej porze w sieci zalogują się uczniowie i będą uczestniczyć w lekcji, koordynowanej przez nauczyciela) lub indywidualnie (nauczyciel korzystając z konkretnych narzędzi i programów prowadzi lekcję z jednym dzieckiem). Możliwe jest również samodzielne korzystanie z przygotowanych kursów.

Jak przyznaje Anna Wesołowska, projekt ma znaczenie nie tylko edukacyjne, ale i psychologiczne – ma służyć integracji ciężko chorych dzieci z ich środowiskiem szkolnym i rodzinnym.

– Zwykle jest tak, że im dziecko jest bardziej chore, tym z większym zaangażowaniem podchodzi do nauki, bo nauka jest dla niego namiastką normalności – przyznaje dyrektor szkoły. Dzieci chwalą zajęcia z komputerami. Multimedialne szkolenia wykorzystują niekonwencjonalne metody nauczania – scenki z komiksów, symulacje sytuacyjne. Animacje fotograficzne i rysunkowe, małe żarciki oraz podkład muzyczny powodują, że nauka jest bardziej atrakcyjna i skuteczna. Badania potwierdzają, że uczniowie korzystający z interaktywnych podręczników zapamiętują o 30 proc. więcej informacji niż ci, którzy uczą się z podręczników tradycyjnych.

Jest jeszcze jeden ważny atrybut pracy i nauki z komputerem – komunikacja, co dla dzieci chorych, przebywających w izolacji, ma niesłychanie duże znaczenie.

kmark

admin

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *