Gwałtowny rozwój rynku aplikacji nawigacyjnych

14b

Tradycyjne urządzenia do nawigacji samochodowej, tzw. PND, osiągnęły już swoje rynkowe apogeum i są wypierane przez aplikacje nawigacyjne, które zmieniają telefony komórkowe i tablety z modułem GPS w profesjonalne urządzenia nawigacyjne. Mobilne nawigacje osobiste w najbliższej przyszłości odbiorą znaczącą część rynku rynku nawigacjom typowo samochodowym, a także zdobędą wielu nowych użytkowników dzięki swojej przydatności poza samochodem.

14 -rozwoj rynku aplikacjiO zwiększonej popularności aplikacji nawigacyjnych świadczy m.in. imponujący wzrost sprzedaży NaviExpert, który w 2010 roku wyniósł 800 tys. licencji. Stanowi to wzrost o 400% w stosunku do 2009 roku, kiedy to na rynek trafiło 200 tys. nawigacji. Tak dynamiczny rozwój rynku aplikacji nawigacyjnych wynika z faktu, że oferują one, oprócz funkcji standardowej Tradycyjne urządzenia do nawigacji samochodowej, tzw. PND, osiągnęły już swoje rynkowe apogeum i są wypierane przez aplikacje nawigacyjne, które zmieniają telefony komórkowe i tablety z modułem GPS w profesjonalne urządzenia nawigacyjne. Mobilne nawigacje osobiste w najbliższej przyszłości odbiorą znaczącą część rynku rynku nawigacjom typowo samochodowym, a także zdobędą wielu nowych użytkowników dzięki swojej przydatności poza samochodem. nawigacji, szereg możliwości dostępnych wyłącznie w technologii online, jak np. informacje o sytuacji drogowej i zawsze aktualne mapy. Przykładem może tu być oferowana przez NaviExpert technologia Community Traffic Online dzięki której system „wie” gdzie i kiedy pojawiają się korki oraz gdzie i kiedy można poruszać się po drogach płynnie.

Przetwarzanie rzeczywistych danych zbieranych od użytkowników oznacza, że każdy, kto korzysta z nawigacji, może poruszać się skrótami i dojazdami znanymi tylko lokalnym ekspertom, np.: taksówkarzom czy osobom mieszkającym w danej okolicy. W efekcie działania Community Traffic Online użytkownik aplikacji, korzystając w niej podczas jazdy samochodem, dojeżdża do celu od 10 do 50% szybciej w stosunku do tradycyjnej nawigacji. Dodatkowo użytkownicy nawigacji online nie muszą, w porównaniu do osób korzystających z nawigacji tradycyjnych, dokonywać kilka razy w roku aktualizacji map. W momencie wytyczania trasy dostarczana jest im najaktualniejsza mapa dostępna na rynku. Aplikacje nawigacyjne online w telefonach komórkowych, podobnie jak tradycyjne nawigacje samochodowe tzw. PND, dostarczają informacji o hotelach, klubach, koncertach czy imprezach sportowych. Jednak jedynie mobilne aplikacje online umożliwiają, nie tylko zlokalizowanie najbliższego miejsca użyteczności publicznej, ale i zarezerwowanie miejsca w hotelu, stolika w restauracji czy sprawdzenie aktualnego repertuaru kina. Wbrew istniejącym stereotypom korzystanie z aplikacji nawigacyjnych online nie skutkuje ponoszeniem wysokich opłat. Dobrym przykładem jest tu NaviExpert, w którym opłata jest pobierana tylko w momencie wytyczania trasy lub jej zmiany. W praktyce pobranie nawet najdłuższej trasy w Polsce oznacza transmisję danych na poziomie 300 – 400 KB. Przy krótszych trasach będzie to tylko kilkadziesiąt KB. Zalety i wzrost popularności aplikacji i urządzeń nawigacyjnych wśród kierowców dostrzegają również producenci samochodów, którzy rozważają różne możliwości zastosowania nawigacji online w najbliższej przyszłości. Jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań jest terminal mode, czyli wykorzystanie telefonu jako głównego komputera nawigacyjnego, podłączonego jednak do dużego, dotykowego wyświetlacza w samochodzie.

Autor: Andrzej Jaszkiewicz Prezes Zarządu / CEO NaviExpert sp. z o.o.

admin

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *