Wojewódzki i tak tam wróci

facebook

Facebook w Polsce ma się nieźle, nawet pomimo tego, że znany celebryta Kuba Wojewódzki zamknął swój profil facebookowy. Już co drugi użytkownik polskiego Internetu korzysta z Facebooka. Z jego siły korzystają coraz chętniej reklamodawcy.

Przypomnijmy, Wojewódzki niedawno usunął swój facebookowy fanpage, który zgromadził 1,1 mln fanów. Jak wyjaśniał, za dużo było na nim „cudzych myśli, cudzego brudu, świrów, ortodoksów, sekty kibolskiej, sekty smoleńskiej”.

Kuba Wojewódzki udzielił wywiadu serwisowi gazeta.pl w którym stwierdził, że chce zacząć wszystko od nowa. Nie zamierza rozstać się z Facebookiem, a raczej zmienić odbiorców swojego przyszłego profilu, a tym samym poziom wpisów, które będą się na nim znajdować.

Marek Troszyński, kierownik specjalizacji Nowe Media w Collegium Civitas uważa, że decyzja celebryty zmierza przede wszystkim w stronę profesjonalizacji jego profilu. – Wypowiedzi Wojewódzkiego mogą świadczyć o tym, że zamierza zmienić charakter komunikacji z prywatnego „ja, Kuba Wojewódzki” na marketingowy – marka Kuba Wojewódzki, traktowana jako produkt. Nowe konto daje możliwość lepszego wykorzystania tego kanału komunikacji – uważa socjolog.

To dość znamienne, bo o ile dotąd Facebook służył głównie jako narzędzie komunikacji pomiędzy użytkownikami, o tyle obecnie serwis zmienia się w narzędzie komunikacji marketingowej. Trudno się dziwić zainteresowaniu firm, a szczególnie reklamodawców nowemu medium.

Według Sotrendera firmy specjalizującej się we wspieraniu marketingu w 2012 r. liczba użytkowników Facebooka w Polsce nadal rosła, osiągając w końcu grudnia niemal 10 mln profili, czyli blisko 50% wszystkich polskich użytkowników Internetu. Wzrost liczby użytkowników nie był tak szybki jak wcześniej. W 2012 r. dołączyło do serwisu niespełna 2,5 mln osób, czyli 24,6% spośród zarejestrowanych. Warto dodać, że wg badania Megapanel Gemius PBI Facebook miał w listopadzie 13 339 668 tzw. real users z Polski, będąc 3. najpopularniejszym serwisem, po Grupie Google i Youtube (Megapanel za grudzień 2012 r. nie jest jeszcze dostępny). Ta rozbieżność nie dziwi i jest stale obserwowana. Wynika ona z faktu, że wskaźnik real users obejmuje również osoby wchodzące na strony serwisu, ale nie mające tam kont, zaś Facebook i my w swoich analizach skupiamy się tylko na zarejestrowanych użytkownikach.

Fenomen popularności Facebooka – zdaniem Sotrendera  – polega nie tylko na liczbie użytkowników, lecz przede wszystkim na ich aktywności. Wiele osób korzysta z tego serwisu wiele razy dziennie, nie tylko za pośrednictwem z komputera, lecz także na telefonie czy tablecie. Z kolei inne strony integrują się z Facebookiem dzięki specjalnym przyciskom i tzw. widgetom. Firmy prowadzące działania promocyjne i z zakresu obsługi klienta, także próbują wykorzystać serwis w sprzedaży. Natomiast dla twórców stron i serwisów jest to jedno z głównych źródeł ruchu.

Facebook aż kipi od aktywności użytkowników, którzy, poza interakcjami ze znajomymi, bywają aktywni także na fanpage’ach. W 2012 r. zarejestrowaliśmy łącznie ponad 230 mln aktywności na stronach firmowych, w tym ponad 177 mln „lubię to” pod postami, ponad 27 mln komentarzy, ponad 10 mln głosów w ankietach, 3 mln postów i 11 mln udostępnień postów z fanpage’ów.  Przeciętnie w ciągu minuty następuje aż 436 różnych aktywności. To bardzo dużo, choć trzeba oczywiście pamiętać, że są w tym także aktywności na popularnych profilach rozrywkowych, jak Demotywatory, Kwejk i im podobnych. Użytkownicy są aktywni przez cały dzień, ale najwięcej postów na fanpage’ach publikują wieczorem, co może stwarzać problemy organizacjom przyzwyczajonym do obsługi tylko w standardowych godzinach pracy biurowej.

Można też zauważyć, że najwięksi reklamodawcy coraz mocniej wchodzą na Facebooka. Wprawdzie najwięcej fanów łącznie mają profile z branży muzyka, ale na kolejnych miejscach plasują się branże kojarzone z największą aktywnością marketingową: odzież, żywność czy telekomunikacja. Podobnie wygląda czołówka najlepiej angażujących branż, choć wysoko pojawia się także sport. JM

 

źródło: Sotrender

admin

Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *